האבולוציה של מומחי המדיה החברתית

In מאמר מקודם, מדיה חברתית by אתגר שפיבק

הדרך הטובה ביותר להיכשל בפעילות שיווקית היא לקבל בריף מלקוח שהכותרות שלו היא "תעשה לי פייסבוק!" – פייסבוק, ועולם המדיה החברתית הינן פלטפורמות מעולות עבור יצירת שיחה וקשר עם לקוחות קיימים ועתידיים אבל הם לא הסיבה לפעילות שיווקית ולא צריך לבנות פעילות שיווקית עבור המדיה החברתית – הפלטפורמות השונות הן אלו שצריכות לשרת את הצרכים העסקיים של הארגון.

בשבוע האחרון התעורר ויכוחון בין גל מור לבין עדי בנטוב לן על מיקומם של "מומחי המדיה החברתית" בתעשיית השיווק – הבעיה היא ששניהם צודקים ושניהם טועים.

המדיה החברתית הינה אחד התחומים החמים בעולם השיווק. מצד אחד – אנו רואים פעילויות מדהימות של מותגים שמחפשים לייצר את הEngagement  המפורסם עם הלקוחות הקיימים והעתידיים שלהם ומצד שני אנו רואים "זונות לייקים" שמחפשים להוכיח למי יש ז' יותר גדול.

אני מסכים עם הטענה שכל "מומחי המדיה החברתית" ייעלמו והם יהפכו להיות "אנשי שיווק" שיש להם יתרון יחסי בתחום המדיה החברתית – כבר היום אנו רואים מגמה בחברות הגדולות להפסיק עם פעילויות "לייקים" ועם דרכים להביא מאסה של חברים לעמוד ולהתחיל לחפש פעילות אמיתית של גולשים בתוך אפליקציות, אנו רואים חברות שמחפשות לתת שירות אמיתי דרך פלטפורמות של פייסבוק ודרך שימוש מושכל בפורומים, אנו רואים חברות שמספקות שירות לקוחות אמיתי ויעיל דרך טוויטר ואנו רואים גופים שמשקיעים משאבים רבים בערוצי יו-טיוב עם ערך מוסף אמיתי לגולשים. החיבור בין הפעילות השיווקית הכללית לבין פעילויות ה"מדיה החברתית" מתחיל לתפוס תאוצה והוא מתווה את המגמה שאליה תלך המדיה החברתית בשנים הקרובות.

כבר היום, חברות מצליחות בתחום המדיה החברתית מייצרות חיבור אמיתי בין הפלטפורמות השונות לבין הפעילות הארגונית. המדיה החברתית הינה "חוצת מחלקות" והיא מהווה וצריכה להיות בעתיד חלק ממספר מחלקות – שיווק, תמיכה, שירות ו-IT.

באותה מידה שחברות מעסיקות יועצים חיצוניים בתחום המכירות, בתחום ה IT, בתחום השירות וכו' – הם ייקחו יועצים בתחום השיווק האינטרנטי שיבחנו איך הארגון מצליח לשלב בין האסטרטגיה העסקית שלו לבין פעילויות במדיה החברתית.

לאן ילכו אותם "מומחי מדיה חברתית"?

  • הם יבחנו איך החברה משלבת מערכים של Social CRM בתוך הארגון
  • הם יבחנו איך מייצרים אינטגרציה בין מחלקות שונות דרך פעילות המדיה החברתית
  • הם יסייעו לארגונים לבנות מדיניות ברורה לעולם המדיה החברתית
  • הם יסייעו לארגונים בזמן משברים.
  • הם יישמו עבור ארגונים אפליקציות ומהלכים מורכבים בתחום המדיה החברתית
  • הם יבקרו את תהליכי המדיה החברתית הפנימיים של הארגון

הגדרה יפה למצב המדיה ה"חברתית" קיבלתי מאחד המנכ"לים של חברות האינטרקטיב הגדולות – "תוך כמה שנים לא תהיה מדיה חברתית – היא פשוט תהיה מדיה". ההבחנה בין פעילות שיווקית "רגילה" לבין פעילות Engagement  לא תהיה קיימת בעוד מספר שנים כי הפלטפורמות השונות, שאנו אפילו לא יודעים מי הם יהיו בוודאות (אולי רשת חברתית חדשה של גוגל?) יהיו חלק אינטרגלי מכלל הפעילות של הארגון והיא לא תיפול תחת תקציב ה"מדיה החברתית" של מחלקת השיווק אלא תחת ההוצאה השוטפת של כל אחת ממחלקות הארגון.