חישוב ההחזר על ההשקעה בקידום אתרים באינטרנט

In AdWords, SEM, SEO, Web Results - The Blog, כללי, פרסום באינטרנט, קידום אתרים בגוגל, שיווק באינטרנט by אתגר שפיבק7 Comments

ROI – Return On Investment הינה דרך פשוטה לחשב כדאיות השקעה בפרוייקטים כאשר בעולם השיווק באינטרנט, נושא ה ROI מקבל משמעות גדולה יותר מאשר בפרוייקטים אחרים עקב קלות המדידה.

אם ניקח קמפיין פרסומי "רגיל" באינטרנט, כאשר זה לא רלוונטי אם התנועה לאתר שלנו הגיעה מבאנר או ממודעה בפרסום הממומן בגוגל, אנחנו יכולים לחשב בדיוק כמה "שווה" לנו כל קליק.

אנחנו עושים את זה בצורה מאוד פשוטה – מחשבים את הרווח של כל לקוח שביצע פעולה באתר שלנו, לדוגמה 100$, מכפילים במספר העסקאות בזמן נתון, לדוגמה 100 בשבוע, ומחלקים במספר הגולשים שמגיעים לאתר שלנו באותו משך זמן, לדוגמה – 10,000 בשבוע.

על פי דוגמה זו, אז כל גולש שהגיע לאתר שלנו בעלות של פחות מדולר אחד – ייצר עבורינו רווח. כל גולש שהגיע לאתר בעלות של דולר אחד ומעלה – ייצר עבורינו הפסד. (יש לציין שעלינו לחשב את השווי האמיתי מכל עסקה שכולל גם קניות עתידיות, רווח משירותי תמיכה, קניות מוצרים משלימים וכו').

כאשר אנו רוצים לגשת לפרוייקט של קידום אתרים באינטרנט, וליישום של קידום אתרים בגוגל בפרט, אנחנו מגיעים לדרך שיווק שהיא למעשה "לא מדידה". האמנם?

מצד אחד, קידום אתרים באינטרנט וקידום אתרים בגוגל בפרט הינם פעילויות אשר אורכות זמן ממושך (כחצי שנה בממוצע) ובנוסף אנחנו לא יכולים להיות בטוחים בתוצאות שנקבל עבור פרוייקט זה.

מצד שני, אנחנו כן יכולים לייצר הערכת שווי של כמות ואיכות הגולשים שיגיעו לאתר שלנו עבור ביטויי חיפוש מסויימים.

איך אנחנו עושים את זה?

ראשית, ניתן למצוא הערכה של כמויות החיפוש למושגים תחת כלי מילות המפתח של Google Adwords אבל הדבר החשוב הוא להבין את איכות הגולשים אשר מחפשים ביטוי חיפוש עליו אנחנו רוצים "להתחרות".

כאשר אנו מבינים כי פרוייקטים של קידום אתרים באינטרנט וקידום אתרים בגוגל הינם קמפיינים פרסומיים ומתייחסים אליהם ככלי לייצר מכירות ולא רק להיות ממוקמים במיקומים טובים, עלינו להיכנס לפרוייקטים אלו כאשר אנו יכולים להעריך את התוצאות שנקבל מן קידום האתר בגוגל עוד בטרם התחלנו את הפעילות.

במחקר שהתבצע ב Cornell University על ידי Laura A. Granka, Thorsten Joachims and Geri Cay למחקר מעניין בנושא תוצאות פרוייקטים של קידום אתרים באינטרנט, בו נבדקו בעיקר פרוייקטים של קידום אתרים בגוגל, נמצא כי המקום הראשון בתוצאות מקבל בממוצע כ 56% מן ההקלקות, השני 13% השלישי כ 10% וכן הלאה.

קידום אתרים באינטרנט - אחוזי הקלקה על תוצאות החיפוש

ניתן לראות את התוצאות המלאות בכתובת http://www.seoresearcher.com/distribution-of-clicks-on-googles-serps-and-eye-tracking-analysis.htm

צריך לזכור שהתצאות האלו הינם ממוצע בלבד וכותרת מאוד מושכת תחת תג ה Description למשל, או דומיין של מותג חזק ורלוונטי בתחום יכולים לשנות אותם בצורה משמעותית.

ההצעה שלי עבור חברות שמתכננות להשקיע סכומים משמעותיים בפרוייקט של קידום אתרים באינטרנט – תריצו קמפיין ב AdWords רק על המילים שאתם מעוניינים לקדם, תבדקו את איכות הגולשים ואת השווי הממוצע של הגולשים שהגיעו מביטויי החיפוש השונים, תמצאו את כמות החיפושים שיש לכל ביטוי, תקבלו הצעות מחיר מגורמים שעוסקים בתחום קידום האתרים עבור ביטויים שונים (לדוגמה – הצעת מחיר עבור "ביטוח רכב" תהיה שונה מאוד מאשר הצעת מחיר עבור "ביטוח רכב לנשים") ובחישוב של כל הפרמטרים תחליטו האם אתם מעוניינים להיכנס לפרוייקטים של קידום אתרים באינטרנט וקידום אתרים בגוגל בפרט.

יש לזכור כי כמות ההקלקות שמגיע מתוצאות של קידום אורגני (קידום אתרים באינטרנט ולא פרסום ממומן ב Google AdWords) הינה גדולה יותר באופן משמעותי. בתמונה הבאה תראו את היחס בין הצפיה בתוצאות האורגניות לבין התוצאות הממומנות. (מקור http://www.reputationdefenderblog.com/)

קידום אתרים באינטרנט - הקלקות על תוצאות רגילות ותוצאות ממומנות
ברמה מתימטית – צריך לבדוק האם המחיר שקיבלנו מחברת קידום האתרים באינטרנט שעמה אנו רוצים לעבוד קטן מ:
ההחזר עבור כל לקוח * כמות החיפושים החודשית לכל ביטוי * המיקום אליו אנו "יכולים" להגיע
במקרה זה – כדאי ורצוי להתחיל את הפרוייקט, אחרת, כדאי אולי לשקול כיוונים אחרים מעבר לקידום אתרים באינטרנט

גילוי נאות: אני עוסק בתחום קידום אתרים באינטרנט ומספק שירותים בתחום. אני לא יכול להגיד שאני אובייקטיבי אבל ברוב המקרים פעילות של קידום אתרים בגוגל הינה פעילות משתלמת מאוד למרבית החברות.

Comments

  1. הנושא של כדאיות הקידום מעניין מאוד – כאשר הנעלם הגדול במשוואה הוא מהו המיקום שנגיע אליו – בהנחה שיש חוזה קידום עם עלות ידוע, וניתן להעריך (בכלים שציינת במאמר) כמה תנועה תגיע. יכול להיות מעניין לפתח את זה

  2. Pingback: ROI בקידום אתרים באינטרנט - TheMarker Cafe

    1. א. אמרתי שהמחקרים לא הכי עדכניים אבל זה נותן תמונה כללית לגבי התפיסה של המחפש במנוע חיפוש
      ב. אם יש לך מחקרים עדכניים יותר – אשמח אם תשלח לי ואני אעדכן בפוסט

      תודה רבה

Leave a Comment